lekarze a reklama
Autor: Inne

Reklama a lekarz – jak obejść zakaz reklamowania się przez lekarzy?

Długie kolejki do lekarzy i na zabiegi, niska satysfakcja z pomocy oraz słaba dostępność niektórych usług sprawiają, że Polacy coraz częściej i chętniej odwiedzają prywatne gabinety lekarskie. Jednak o popularność tych placówek trzeba stale i konsekwentnie dbać. Aby zdobyć nowych klientów, należy skutecznie rozreklamować swoją działalność i praktykę. Choć agencje reklamowe specjalizują się w takich usługach, to niestety sporadycznie dostają zlecenia od lekarzy, lekarzy dentystów i placówek medycznych. Wszystko przez niekorzystne regulacje prawne. Dylemat „reklama a lekarz” jest coraz częstszy, a możliwości promowania swojego gabinetu – ograniczone.

Reklama a lekarz – czy ten związek jest zgodny z prawem?

Niestety nie do końca. Zgodnie z uchwałą Naczelnej Rady Lekarskiej (nr 29/11/VI) z dnia 16.12.2011 roku lekarze i lekarze dentyści nie mogą reklamować udzielanych prze siebie zdrowotnych świadczeń ani reklamować swojej praktyki (źródło). Z kolei ustawa o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 roku (Dz.U. Nr 112 poz. 654 ze zm.) mówi o tym, że lekarz w praktyce indywidualnej lub podmiot zaangażowany w działalność medyczną i leczniczą, podając do wiadomości publicznej informacje na temat swojej działalności (np. zakresu i rodzaju usług medycznych), nie mogą reklamować swojej praktyki (źródło).

Związek prawnie skomplikowany

Reklama a lekarz to związek prawnie skomplikowany. Choćby dlatego, że ustawa nie rozstrzyga wprost definicji słowa „reklama”. Zatem jakie informacje mogą znaleźć się w informacjach podanych do wiadomości publicznej? Przede wszystkim:

  • imię i nazwisko,
  • tytuł zawodowy,
  • stopień/tytuł naukowy,
  • specjalizacje,
  • dni i godziny przyjęć,
  • numer telefonu,
  • informacje o szczególnych uprawnieniach,
  • ceny i informacja o sposobach płatności.

Ważne jest także, gdzie takie informacje zostaną obwieszczone. Lekarz lub inna placówka medyczna mogą przekazać powyższe dane poprzez:

  • maksymalnie dwie stałe tablice ogłoszeniowe na zewnątrz miejsca, w którym można skorzystać z usług,
  • rubryki ogłoszeniowe w prasie dotyczącej medycznych usług,
  • strony internetowe,
  • dedykowane numery telefonów do przekazywania informacji,
  • nie więcej niż dwie tablice ogłoszeniowe w rejonie dróg dojazdowych do placówki.

Konsekwencje prawne

Choć temat reklamy praktyki lekarskiej budzi wiele kontrowersji, nie do końca jest uregulowany prawnie. W myśl przepisów prawa informacje przekazywane przez placówki medyczne i lekarzy z praktyką indywidualną nie mogą zawierać:

  • żadnych sposobów nakłaniania i zachęcania do skorzystania z usług,
  • obietnic, informacji o czasie leczenia, efektach czy skuteczności wybranych metod i zabiegów,
  • danych dotyczących jakości sprzętu medycznego, wykorzystywanego w placówce,
  • cen usług medycznych (za wyjątkiem stron internetowych i telefonów informacyjnych).

Niestety, granica między dozwoloną a niedozwoloną informacją w przypadku lekarzy jest bardzo cienka. Za jej przekroczenie grożą nieprzyjemne konsekwencje. Do wymienianych przez Kodeks wykroczeń należą:

  • areszt,
  • grzywna,
  • ograniczenie wolności.

Lekarz a reklama telewizyjna

Lekarz nie może brać udziału w akcjach promocyjnych czy reklamach internetowych i telewizyjnych. Korzystanie z ulotek, reklam w prasowych kolumnach, Internecie czy innych form promocyjnych również jest niedozwolone.

Jak bezpiecznie skorzystać z reklamy?

Zatem, jak możemy bezpiecznie obejść regulacje prawne?

Po pierwsze – zdjęcia. Dzięki nim możemy zakomunikować swoim klientom wiele. Aby powiedzieć i pochwalić się wysokiej jakości sprzętem, wcale nie musimy o tym mówić czy pisać. Wystarczy, że pokażemy to wszystko na zdjęciu. Wtedy każdy będzie mógł zobaczyć i ocenić jakość sprzętu medycznego.

Po drugie – inne korzyści. Czasami odwiedzając placówkę medyczną nie zwracamy uwagi na pozamedyczne udogodnienia, ale duży i dostępny parking, ułatwienia dla starszych czy niepełnosprawnych, a także długie godziny pracy są bez wątpienia wielką zaletą! Wystarczy je skutecznie wykorzystać i pochwalić się nimi!

Po trzecie – postawmy na współpracę lokalną. Współpraca z regionalną gazetą czy portalem informacyjnym może przynieść wiele korzyści. Publikowanie treści w charakterze eksperckim nie tylko sprawi, że nasz budżet otrzyma dodatkowe źródło przychodu, ale mieszkańcy okolic będą z łatwością rozpoznawać nazwisko lekarza, a co za tym idzie chętniej będą zaglądać do konkretnej placówki medycznej.

Po czwarte – oprócz chwytliwej nazwy warto również pomyśleć o sloganie i haśle reklamowym. Nazwa placówki medycznej czy praktyki indywidualnej, jeśli ma chwytliwy i łatwo wpadający w ucho slogan, to z pewnością zostanie zapamiętana przez większą liczbę odwiedzających.

Po piąte – Internet. Ten kanał informacyjny w obecnych czasach jest najczęściej i najchętniej używanym. Coraz więcej ludzi deklaruje, że często korzysta z Internetu. Szeroki dostęp do informacji i łatwość w uzyskaniu istotnych z punktu widzenia pacjenta danych sprawia, że obecność w tym medium jest wręcz niezbędna. Własna strona internetowa czy wizytówka na portalu dla lekarzy i pacjentów pomoże pozyskać nowych klientów. Marketing internetowy i odpowiednia strategia promocyjna pozwolą na sprawne i skuteczne pozyskanie klienta. Nie jest tajemnicą, że pacjent przed wizytą u lekarza na własną rękę szuka informacji o dolegliwościach, a przy wyborze placówki medycznej kieruje się opiniami innych użytkowników. Zatem obecność lekarzy w Internecie z pewnością zaowocuje większym gronem klientów.

Zobacz też nasz artykuł na temat tego, czy lekarz musi mieć kasę fiskalną i wystawiać paragony.

W celu analizy ruchu na stronie oraz realizacji usług używamy plików cookies. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Ok

Share